hjulen på bussen snurrar runt, runt, runt

14Jan13

en hösttermin som tar slut efter nyår. en vårtermin som startar mitt i vintern. återigen en hägrande måndagmorgon med fryspromenader till bussen, extravantar till förskolehyllan och stegrande ångest på kursens sista seminarium. en försiktig tanke om sommarvärme och den ständiga, numera obligatoriska morgonfrågan från tankesultan: kan vi åka till stranden idag?

det är inte lätt att begripa sig på tid. varannan dag störtar trollen ut genom dörren i glädje över snön. dyker som delfiner ned i närmsta driva och letar kråkfötter i nattens puder. varannan dag stannar de efter två steg, suckar lite och utbrister nåt i stil med att nu har det väl ändå varit vinter vääääldigt länge?!

när vulkanutbrott låg i sängen för kvällen satte hon en bok på huvudet. titta mamma, vad mysigt! jag sa att hon såg ut som ett hus, att boken var hennes tak. hon stängde in sig i sitt hus så att jag inte kunde pussa godnatt. glatt fnittrandes medan jag försökte öppna en osynlig dörr och komma in. så känner jag för att göra med mina tentaböcker just nu. fast mer sätta dem på huvudet, låsa in mig i mitt hus och kasta bort nyckeln. veckan kommer att bli jobbig.

sen. är höstterminens sista tenta avklarad. då kan jag starta på ny kula. sen. och det här med tid är fortfarande svårt att förstå sig på. tankesultan är ett steg närmare sedan hon fick uppenbarelsen: men mamma! tiden går ju runtdet tog ett tag innan måndagen kom efter söndagen, för efter söndag tar ju ramsan slut. det var lite snurrigt innan alla årstider hamnade på rätt plats, men sedan gick ju de runt oxå. och dygnen. efter dag kommer kväll kommer natt kommer morgon. och julen. den kommer tillbaka! tiden blev intressant. födelsedagarna. de kommer tillbaka! stranden: mamma, lovar du att vi åker och badar på tisdag?

tiden är rund. allt kommer igen. och efter avklarad tenta står mig där tusen åter. efter denna tenta är jag halvvägs. snart har jag en halv utbildning kvar. när halvvägs blivit helvägs har tiden kommit ifatt sig själv. eller så har jag blivit tokig innan dess och går runt med en bok på huvudet. fnittrar för mig själv och undrar om vi inte ska åka till stranden snart…?!



2 Responses to “hjulen på bussen snurrar runt, runt, runt”

  1. see here for the top roofers anywhere


  1. 1 explanation

Lämna en kommentar